Vestkyststien Bulbjerg til Klitmøller

12/7 Thisted Camping og cottages

Det var første gang vi kørte langt i Konaen - så vi planlagde nøje hvor vi kunne oplade den i hurtigladerne. Da vi ankom til Thisted erfarede vi dog at laderne var lettere utilgængelige og vi måtte bryde enkelte love, for at få opladt bilen.

Vi havde booket en lille hytte til én overnatning - det blev en meget blandet fornøjelse. Thisted Camping er temmelig brugt, især baderummene har set bedre tider. Hytten havde allerede gæster i form af mus.....

Vi gik langs søen til byen, hvor vi fandt et pizzaria og nogle busbilletter til Bjerget, hvor vi skulle starte vores vandretur sydpå langs Vesterhavet.

13/7 Klitmøller Badehotel

Vi startede dagen tidligt, så vi kunne starten vandreturen ved 9-tiden. Jeg havde ikke lige medregnet turen fra bussen til Bulbjerg som lød på 5 km.

Vejret var ideelt til vandring. Vi gik langs Vesterhavet på en bred græssti fra Bulbjerg til Lild Strand, hvor vi nød kaffen og den medbragte kage i ly af den lille kirke.

Vi fortsatte vores vandring sydpå - de gamle redningstier er rigtig gode at gå på - det er bakket, grønt og stierne ligger en lille stykke væk fra havet, så man kan gå mere eller mindre i læ for vinden.

Vi mødte ikke mange på vores tur....det er i hvertfald ikke på Vestkyststien at danskere holder ferie i år.

Landskabet er utrolig smukt, havets farver ændrede sig konstant i forhold til lysindfaldet - et øjeblik var det tropisk grønt et andet dystert mørkeblåt. Sandet var fint og stranden var bred.

Tæt på Vigsø så vi pludselig aktivitet i form at kites - åbenbart et yndet sted for kitesurfing ligesom Klitmøller længere sydpå.

Vi gik nu på standen som ikke længere er sand, men kæmpe sten i alle afskygninger. Der er også enkelte efterkrigtidslevn i form af bunkere med graffiti. Vi gik videre for at nå en temmelig sen frokost i Hanstholm.

Vores buschauffør havde fortalt os om et berømt røgeri i Hansholm, som vi måtte besøge....så vi travede friskt videre...trætheden var begryndt at kradse lidt i overfladen.

Det belv en meget forsinket frokost - nærmest en tidlig aftensmad, da vi endelig nåede Hanstholm og fandt det berømte gamle røgeri. Vi var jo så ikke de eneste der havde hørt om røgeriet....der stod en kø af sultne mennesker der gerne vil sætte tænderne i nystegte fiskedeller, fiskefiletter og pommes.

Blodsukkeret var lavt - men sikken en nydelse fiskedellerne var👍

Fra Hanstholm til Klitmøller var der kun 11 km af asfaltsti....men det var fandme de længste 11 km jeg længe har gået. Vi var trætte, trætte og trætte da vi endelig ankom til Klitmøller. Heldigvis fandt vi hurtigt badehotellet, som overhovedet ikke er noget at skrive hjem om.

Vi fik et tiltrængt bad, spiste det sidste rugbrød, bananer og nutella og så faldt vi om i sengene. Benene summede og værkede som havde vi stået på rulleskøjter alt for længe. Det havde vi ikke, til gengæld havde vi gået 44,7 km....

14/7 Thyborøn

Vi vågnede til dagsregn - en vejrudsigt som sammen med de meget ømme fødder hurtigt fik gang i tankerne om at omlægge dagens tur fra Klitmøller til Agger med en bustur tilbage til Thisted. Nem beslutning - derefter gik vi megeet langsomt ned mod Klitmøller Badehotel for at indtage vores morgenmadsbuffet på det gamle hotel ved havet.

Buffeten var helt i top - friskbagt brød med alverdens marmelader og ost. Laks i flere afskygninger, friske frugter og yoghurter. Kaffe, the og flere slags juice. Vi fyldte på tanken, drak flere kopper kaffe og kom godt afsted mod Thisted.

Efter en kort bustur tilbage til Thisted, afbookede vi hytten og kørte mod Thyborøn. Nordjylland viste sig fra den smukkeste side, regnede stilnede af og vi kørte langs Harboøre tangen med det brusende Vesterhav på venstre side og den noget mindre attraktive Cheminova på den højre side.

Tangen er under konstant nedbrydning af vesterhavsstorme og sandvandring, så man har bygget høfder langs kysten for at sikre den siden 1870´erne.

Der er sikkert mange der har hørt/læst om kemikaliefabrikken Cheminova, som var berygtet for forurening og nedgravning af kemikaliedepoter fra slutningen af 1950´erne og frem til starten af 1960érne og senere på stranden ved Høfde 42.

Da vi ankom til Thyborøn føltes det som om vi var havnet i en storby - alverdens turister havde ligeledes indfundet sig på tangen. Vi havde booket et værelse på Seaside Hotel - da vi ankom, blev vi opgradet til luksuslejligheden øverst oppe. Og det var absolut luksus!

Vi spiste lidt frokost og fik et par kilometer i de ømme ben. Bilen fik en opladning. Vi banede os vej mod Mindeparken som virkelig gjorde et stort indtryk. Flere end 9000 mennesker mistede livet på mindre en 24 timer i et slag, hvor hele 240 fartøjer var impliceret.

Nedenstående tekst er "lånt" fra http://www.jutlandbattlememorial.com/

Mindeparken for de omkomne i Jyllandsslaget vil blive opført på den jyske vestkyst i et område umiddelbart vest for Thyborøn by.

Parkens fundament bliver det barske – men betagende og smukke – klitlandskab, med en mindre kystvej på østsiden og klitten som forgrundskulisse på vestsiden. Altsammen med et baggrundsview til havet, hvor slaget rent faktisk fandt sted.

Mindeparken kommer til at bestå af en stor mængde skulpturer. Ialt rejses 25 granitsten med en højde på op til 3,5 meter. Én for hver af Jyllandsslagets sænkede skibe.

Granitstenene – der symboliserer de forliste skibes stævne, umiddelbart inden de forsvinder i dybet – opstilles i den formation, som skibene faktisk ligger på bunden af Nordsøen.

Hver sten får inskription med skibets navn samt andre relevante data om det pågældende skib.

Omkring de store granitstævne opstilles én figur for hver af de personer, der omkom ved det enkelte skibs forlis. Dog således at der gives adgang til inskriptionen på de store granitstævne.

Figurerne udformes i forskellige støbninger af specialbeton med en højde på 1,20 meter.

Der bliver tale om ialt 8.645 figurer. Enkeltvis tænkt som individuelle mindesmærker og samlet set som en gribende visualisering af slagets enorme mennesketab.

Figurerne får en højde, så mindeparkens besøgende kan se dem lidt fra oven. Det giver mulighed for at overskue den store mængde af skulpturer på baggrund af landskabets form og karakter.

Mindeparken vil i sin udformning ikke skelne mellem engelske og tyske marinere. Projektets ide er at rejse et minde på neutral grund over de faldne marinere; En skulptur for hvert menneske, der omkom i Jyllandsslaget.

Mindeparken skal give mulighed for eftertanke og fremkalde meditation over historiens fortælling og forløb.

Efter en tur gennem parken gik vi tilbage mod hovedgaden, hvor bookede bord til aftensmaden. Vi slappede af i vores luksuslejlighed med kaffe og kager - intet nyt i det....

Aftensmaden var ingen kulinarisk oplevelse - det skulle desværre blive en kedelig erkendelse på resten af vores tur, at udbudet af især aftensmad er temmelig ringe i turistbyerne. Hvis man ikke erkender sig til pizza, durum, kebabski eller sandwich, så er man dårligt stillet. Pommes fitter bliver man hurtigt træt af......

Vi sled de sidste kulhydrater op på en lille aftentur ud til Sneglehuset og op langs diget, så vi havde syn på Vesterhavet. Tilbage til kaffe og kage og lidt fjernsyn - og så var den dag slut!

Seaside Hotel
Mindepark for Jyllandsslaget
Sneglehuset
Harboøre Tange og Thyborøn
Jyllandsakvariet

15/7 Vejle

Efter en jævn morgenmadsbuffet, kørte vi tilbage mod "fastlandet" og ned igennem Jylland. Solen tittede frem og turen var en virkelig smuk oplevelse. Især de indbydende grøftekanter fik min opmærksomhed. Mange steder var der opsat skilte med teksten "Vilde rabatter", hvor man kunne stoppe og plukke en buket af de vilde blomster. Det er "fandme" en rigtig god ide!

Vi ankom til Vejle ved frokosttid og fandt hurtigt vores hotel. Ét af de hoteller uden reception - rent selvbetjening - genialt.

Værelset var alletiders, rent og med udsigt til Mariapark. Vi slendrede rundt i Vejle og fandt Økolariet som er et videns- og oplevelsescenter om natur, miljø, klima, energi, opfindelser og innovation. Helt igennem fantastisk og så gratis ovenikøbet. Sikken en masse inspiration jeg tog med mig hjem og en masse billeder til kommende udstillinger på skolen.

Vi hyggede med snolder og kaffe og fandt en indisk take away restaurant. Det skulle blive det bedste måltid på hele turen - men hvornår går man også lige galt i byen med indisk?

Vi besluttede at køre langs landevejen i morgen på sydfyn, så vi kunne opleve det smukke landskab langs kysten.

15/7 Rudkøbing

Morgemaden blev serveret på hotellet - ikke den helt store overraskelse i et rundstykke med smør og syltetøj.

Vi kørte fra Vejle mod Fyn og drejede til højre efter Middelfart, så vi kom ud på de små langeveje sydpå. Smukt med smukt på - vejret var ligeledes med os - solen skinnede og det var bare dansk sommer, når det er bedst.

Vi ankommer til Fåborg for at - ja få en kop kaffe og en kage.....

En fantastisk smuk by med gamle huse, små gader og stræder og en rigtig hyggelig atmosfære. Vi fandt et velassorteret bageri og lavede selv kaffen. Efter hyggen opdagede vi en større mængde folk der trak mod kirken - af nysgerrighed fulgte vi efter og det skulle blive en rigtig god oplevelse, for Jim Lyngvild´s smukke fotostater var jo udstillet i kirken. Følg linket og se de flotte fotostater.

Så kunne vi sætte flueben ud fra dagens kulturelle indslag. Med smukke billeder i hovedet, kørte vi videre mod Svendborg, hvor bilen fik en lynopladning på Føtex´s P-plads, mens vi listede rundt på havnen og så på alle dem, der også kiggede på os.

Vi fortsatte mod Tåsinge, hvor vi fandt Elvira Madigans grav på Landet Kirkegård. Som historien lyder, så var det min morfars mor, der sammen med en veninde fandt det unge par i skoven. En tragisk historie som bliver forklaret her

Smuk tanke, at brudene fra kirken lægger deres brudebuket på Elvira´s grav, da hun jo aldrig fik én selv.

Vi drikker sørme endnu en kop kaffe og kører videre mod Rudkøbing, hvor vi har booket et værelse på Rudkøbing Hotel Skandinavian. Det skulle blive et fantastisk bekendtskab! En lille hotel midt i byen med kig til statuen af H.C.Ørsted.

Hotellet var under renovering, men det gjorde intet at vi skulle af omveje mod trapperne. Det var atmosfæren og tilbudene der gjorde forskellen. Et ualmindeligt venligt personale der tilbød opladning til bilen og diskede op med alt grønt og bæredygtigt, som var muligt. Ja her på Skandinavien føler man sig velkommen!

Vi spiste mad på Hotel Rudkøbing Skudehavn og det var ingen succes. Betjeningen var elendig, langsom og uhøflig. Jeg bestilte et stjerneskud og fik en pinlig lille portion, der passede til en 3 årigs sult, der lige havde spist en vaffelis.

Øv altså - men priserne var høje - sådan er det bare nogle gange. Der spiser jeg næppe igen, med mindre Skudehavnen har lyttet til gæsternes anmærkninger.

Vi slappede af med en lille gåtur i byen og drak kaffen hjemme på hotellet. I morgen starter vandreturen mod Lohals langs havet.

16/7 Lohals

Vi starede dagen med et udsøgt morgenmåltid - aldrig er jeg både visuelt og smagsfuldt blevet så overrasket. Lokale varer blandede sig med bæredygtige og økologiske varer - det var en fest - man kunne sågar vælge mellem flere forskellige bitrer, hvis man havde sådanne lyster.

Vi fyldte endnu engang tankene op, takkede pænt for opholdet og glæder os allerede til at vende tilbage d. 18.

Oppakningen på ryggen, poserne fyldte med godter og så det ene ben foran det andet. Vi gik langs vestsiden af Langeland helt ude på stranden. På et tidspunkt bliver vi anvist at gå til højre - vi fulgte anvisningen og efter et stykke tid, kan vi sørme se havet igen - men denne gang har vi vandret tværs over Langeland og det er nu Spodsbjerg vi kan se. Vi grinede af vores dumhed, men måtte jo bare fortsætte turen op langs den østlige del af Langeland. Smuk tur må man sige.

Vi stoppede på en kaffeplet og drak kaffen og spiste chokoladen inden vi igen fortsætte turen nordpå. Stranden er utrolig smuk, sandet er hvidt og hunderoserne er mangfoldige. Vi nød stilheden og gik langsomt men stødt fremad. Lige inden fyrtårnet drejer stien ind mod midten af øen igen - vi fulgte igen anvisningerne og ankommer til Tranekær, hvilket stadig er temmelig langt væk fra Lohals.

Tranekær er absolut et besøg værd - Slottet, Tickon, som er en park fyldt med naturkunst (drengene og jeg oplevede parken for mange år siden, da vi var på cykelferie på øen), der er medicinhaverne og Café Orangeriet, hvis man har overskud på budgetkontoen.

Høsten var godt igang, så vi passede ekstra godt på når vi gik på vejene - tung trafik og emsige chauffører fik os til at springe til siden flere gange. Det var tydeligt i luften at se høsten var igang - rovfuglene svævede oven over os, mens de søgte efter kaniner og harekillinger. Vi overraskede en stakkels hare i et levende hegn, som ganske sikkert "døde" af skræk.

Vi får lidt koldt at drikke og beslutter os for at vente på bussen, efter 25 km vandring, hvilket skulle blive en blandet fornøjelse. Bustiderne på Langeland er meget vildledende og med tusinde forskellige datoer og afgange, satte vi os tålmodigt ned og ventede. Pludselig kom bussen og vi smed glade rygsækkene fra os og nød busturen nordpå. Vi ankommer til Lohals sidst på eftermiddagen, hvor vi hurtigt finder vores "hotel".

Hotel er jo et temmelig pænt ord, for den koldkrigsbunker vi boede i. Vi havde heldigvis fået et værelse ude i haven i en tilbygning til helvedes forgård. Oppe i hovedhuset var tilstanden mildest sagt elendig - det var bare ulækkert, slidt og lignede en lukket koloni fra 1950érne.

Vi fik aftensmaden fra Coop - en blandet salat med kylling, da spisestederne på Lohals igen ligger i kategorien fast food.

Svært at sove med tanken om hvem der sidst havde sovet i sengen og tørret sig med håndklæderne........uhyggeligt.

Køkkenet var åbent for alle og det bar det ihvertfald præg af - køleskabet var klamt og havde madvarer fra morgenbuffeten uden indpakning. Sundhedsmyndighederne vil få en fest, hvis de besøgte Skovly Bed and Breakfast. Breakfast er så meget sagt. For det første skulle vi betale ekstra for at få morgenmaden og for det andet skulle vi overhovedet ikke spise noget som helst fra det køkken.

Ikke engang kaffen kunne de finde ud af at lave - en ældre mand ankom sammen med en ung polsk kvinde, som satte sig i en lænestol, mens han desperat forsøgte at få gang i morgenmaden. At det kunne væer sådan en udfordring er mig en gåde, da han gentager scancen hver dag.....

Vi forlod Skovly Bed and Breakfast med en temmelig negativ anbefaling på Tripadvisor - advarsel, med mindre man virkelig ønsker at opleve ulækker med ulækker på, så skal man være hurtig ude for at finde anden overnatning i Lohals.

17/7 Rudkøbing

Vi vågnede til elendig morgenmad og en kop udrikkelig kaffe. Vi spurtede ned til bageren og ventede til de åbnede. Med hænderne fulde af snolder påbegyndte vi vandringen sydpå.

Vi gik langs vestkysten ned mod Dageløkke. En utrolig smuk tur. Vi fik kaffen hos Søren far, som har sommerhus i Dageløkke.

Derefter fortsatte vi langs kysten indtil vi bliver ledt indmod midten af øen igen. Vi ankommer til Tullebølle trætte og varme efter 23 km. Vi overvejer bussen og bliver temmelig glade, da den pludselig dukker op. Det tager kun et øjeblik, så er vi tilbage i Rudkøbing igen. Det har ikke været de lange vandreture på øen, men med vandreturens dag 1 med 44 kilometer, så havde vi nok lagt for hårdt ud. Det kan ikke anbefales.

At holde sommerferie i Danmark er udemærket, især når man vælger vandreruter, som ikke er så brugte. Vi mødte ikke særlig mange mennesker på vores ruter hverken i Thy eller på Langeland. Og Danmark er bare smukt!

Vi har brugt følgende links til planlægning af vores ture: