Sri Lanka

Rundrejse med cykling, safari og snorkling i Det Indiske Ocean

Rundrejsens highlights:

- 15 dages aktiv rundrejse på Sri Lanka med 6 dages cykling og 2 dages let vandring

- kulturelle sværvægtere som Lion Rock ved Sigiriya og den antikke hovedstad i Anuradhapura med den berømte ruwanwelisaya Stupa

- besøg på en teplantage, hvor vi får et indblik i landets stolte traditioner indefor teproduktion

- en togrejse tilbage i tiden fra bjergbyen Ella til Haputale - One af the worlds most scenic train rides - Lonely Planet

- seks flotte og alsidige cykelture med følgebil og mekaniker gennem små landsbyer, rismarker, kokospalmelunde og historiske kulturseværdigheder listet hos UNESCO

- spændende madoplevelser lige fra Rice and Curry i alverdens afskygninger til en overflod af tropiske frugter og delikat seafood ved kysten

- flotte vandreture op på henholdsvis Ella Rock og Lions Rock

- to safarier i henholdsvis Kumana NP og Minneriya NP, hvor vilde elefanter, krokodiller, aber, store og små fugle m.m. kan opleves

- afslapning ved stranden på østkysten af Sri Lanka med mulighed for snorkletur ved øen Pigeon Island NP.

Frugter på det lokale marked. Vores guider var gode til at købe frugter til os, som vi ikke havde smagt før - en spændende oplevelse.

Dag 1 og 2. Afrejse fra Danmark og ankomst til Sri Lanka

Vi tager afsted fredag d. 14 juli klokken 17:10 fra CPH mod Doha, Qatar, hvor vi mellemlander og skifter til et nyt fly, der flyver til Colombo, Sri Lanka. Det er som altid en ordentlig mundfuld at skulle sidde stille på et flysæde i 11 timer....

Men et par mere eller mindre gode film, lidt flymad og lidt døseri, så overlever vi også denne gang. Vi indstiller urene og går mod udgangen - dog skal vi lige igennem de obligatoriske mange bureaukratiske foranstaltninger i en asiatisk lufthavn førend vi havner sammen med vores gruppe, guiden Carina og den lokale guide Amitar.

Vi masser os ud af lufthaven - besværet med kufferter, rygsække og en dårlig oplevelse af at der ikke er penge i deres ATMs.... Bussen holder rundt om hjørnet - her bliver vi introduceret for Larsi og Camil, som er vores buschauffører på turen.

Vi kører hurtigt ud af Colombo, ud til Padukka til vores første hotel: Kithulakanda. Det ligger oppe af en bjergside, hvor bussen ikke kan køre op ad. Vi afventer et mindre køretøj og fortsætter turen op ad bjerget med bagagen. Kithulkanda ligger med udsigt ud af dalen - her er meget smukt og med dette første gode indtryk kan man kun glæde sig til denne tur :)

Vi får en lækkert værelse med god udsigt. Dog er det næsten for varmt at være udenfor. Vi søger mod restauranten hvor vi spiser vores første ud af rigtige mange sammen. Det er vores første buffet, så vi spiser rigeligt. Desserten består af friske frugter og nogle farverige kager. Kaffe kan de ikke finde ud af at lave - men det er vi jo vant til.

Vi får en kort introduktion til turen, til de andre i gruppen og inden aftensmaden får vi mulighed for at afprøve vores cykler, så de kan indstilles til os inden morgendagens første cykeldag. Det er gode cykler, fine bremsere og i god stand. Vi cykler lidt rundt på hotellets område, hvor vi møder små jordegern og fuglefløjt.

Inden aftensmaden får vi en lille guidet tour på bjerget. Her "ser" vi vores første aber. Guiden kan ikke meget engelsk, så det er begrænset hvad vi får ud af turen. Dog er her meget smukt, frodigt, varmt og med mange nye lyde. Det skal blive spændende at se ejermændene af disse lyde de næste to uger.

Aftensmaden bliver en gentagelse af frokostens buffet - dog med enkelte varianter. Det er spændende at smage de forskellige grøntsager. Jeg genkender Okraen fra vores jordomrejse. Linser, ris og karry er vist et fast tema i landets måltider.

Vi smutter tidligt i seng for vi kører tidligt næste morgen ud til vores cykler, som venter på første etape. Man er virkelig træt efter den lange flyrejse, så det varer ikke længe før vi falder i søvn. Vi er nødt til at have aircon på ellers kan man slet ikke sove for varmen. Søren studerer en lille gratis turistguide mens jeg hygger med lidt suduko....

Kithulkanda med vores flotte udsigt.

Dag 3. Cykling mellem rismarker, kokos- og gummiplantager og små landsbyer

Vi startede dagen tidligt med et solidt morgenmåltid - det er allerede temmeligt varmt og fugtigt, hvilket nok skal blive en udfordring når vi tramper afsted på cyklerne. Vi cyklede ned af "bjerget" og kom hurtigt ud på nogle af de mindre landvveje, hviór der heldigvis ikke var så meget trafik. Vi så rismarker, gummi- og kokosplantager og til vores store held, var vores cykelguide meget opmærksom på at vi selvfølgelig skulle stifte bekendskab med alle de spændende frugter som vores tur bød på.

Vi stoppede tit og fik smagsprøver, hvilket var til stor fornøjelse for os alle sammen. Især ét stop blev en øjenåbner: vi stoppede ved en lille gummeiplantage, som var ejet af en enke. Hun gik i plantagen og opsamlede gummien og vi var så heldige at vores guide aftalte at vi kunne se nærmere på denne proces. Han oversatte hele processen med gummien, som enken solgte for et par dollar hver dag. Hun havde også et lille landbrug ved siden af, som udgjorde hele hendes livsfundament. Det kan kun sætte tankerne igang, når man står i så beskedne vilkår og alligevel inviterer en flok fremmede ind.

Vi fortsatte vores varme cykeltur og prøvesmager rambutan, som er en underlig frugt, der ligner er blomme med rødt strithår - selve frugten ideni minder om en lichie og smager også som en.

Området vi cyklede i er kendt for sin minedrift af ædelstene, som rubiner, blå safir og topaser. Vi mødte et hold arbejdere der var igang med at grave en å dybere og det kunne vi slet ikke lade vores varme næser gå forbi. Det så virkelig ud til at være et tungt og besværligt arbejde, så Søren og jeg besluttede at arbejderne skulle hav een lille pause mens vi hoppede i fåen og overtog opgravningen - det morede de stakkels arbejdere og ikke mindst resten af vores selskab :) efter et par spande med jord kunne vi fortsætte turen - heldigvis med afsvalede kroppen og et godt smil med på vejen fra arbejderne.

Der blev spist frokost ved en lille restaurant, hvorefter vi kørte med bus til byen Ratnapura, hvor vi indlogerede os på Centarion. Her tog vi et velfortjent dyp i poolen, hvorefter vi skulle besøge et lokalt ædelstensmuseum. Det var et spændende og meget informativ besøg, hvor ejeren selvfølgelig håbede på at vi ville sønderrive vores Mastercards - men det blev ikke tilfældet. Søren og jeg besluttede at gå hjem til hotellet, hvilket blev noget af en gåtur - når man sidder i en bus kommer man hurtigt til at tro at distancen man har tilbagelagt ikke var så lang, men det var den.......puha og så i den varme. Vi spiste mad på hotellet og gik tidligt i seng.

Vi havde tilbagelagt omkring 45 km på cyklerne.

Hotel Centarion i Ratnapura

Dag 4. Cykeltur fra Ratnapura til Udawalawa

Turens 2 cykeletape var på 45-50 km og førte os videre østover til området ved Udawalawa National Park. Denne region er lidt mere frodig end dagen før, idet man får noget nedbør fra begge monsuner. Amitar - vores lokale guide har en stor viden om mange forskellige forhold, som han hjertens gerne deler med os andre.

Terrænet er også lidt mere kuperet end igår, så der er enkelte stigninger, hvor sveden drev af os....en del af strækningen kører vi på en nedlagt jernbanestrækning, hvor der var supergod udsigt til de mange temarker. Vi standser ved en lille restaurant, hvor forholdene er noget anderledes end vi lige er vant til - men sultne er vi og overrasket bliver vi når den lækre lokale mad bliver serveret. Det smager bare himmelsk og der går ikke længe før at vi har tømt fadene. Jeg får også lige tid til at fjerne en igle på én af de andre på holdet...hvorefter vi fortsætter cykelturen.

Når vi har cyklet dagens etape bliver vi hentet af bussen som kører os til et lille hyggeligt hotel i nærheden af et elefant-transit-home, hvor man kommer elefanterne til undsætning og især hjælper baby-elefanter, der har behov for det - de kunne f.eks. være forældreløse.

Efter endnu et velfortjent bad :) samles vi til en udflugt til transit-hjemmet, hvor vi skal opleve at babyelefanterne får mælkeerstatning af gigantiske "sutteflasker" - det skulle vise sig at være et tilløbsstykke - vi var ihvertfald ikke de eneste turister der skulle se optrinnet. Vi hyggede os med den søde oplevelse og kunne går tilbage til hotellet for at spise aftensmad. Det var intet problem at falde i søvn den nat:)

Dag 5. Cykling af Udawalawa til højlandet

3. cykeletape førte os nordøst på. Vi kørte hurtigt ud af den lille by og oplevede at se en vild elefant i udkanten af nationalparken. Turen fortsatte ud til en stor sø, hvor vi tog det første stop på dagens etape.

Vi cyklede igennem den såkaldte dry zone, hvor vejen er flankeret af vandingskanaler, der er essentielle for landbruget. Vi så en masse rismarker og temarker, men også banan- og sukkerrørsplantager. Amitar fortalte at på grund af vandingskanalerne var der oplagte muligheder for at se isfugle, hvilket vi også gjorde. På vores frokoststop så vi også aber :) en masse glade skolebørn som ihærdigt forsøgte at kommunikere med os. Der blev vinket og råbt i lange baner.

Vi kom til et punkt hvor de fleste af os ikke ville kunne cykle videre på grund af stigningen - derfor valgte vi at gå strækningen istedet for og sætte cyklerne på lastvognen og begive os op i terrænet. Det blev en superfin tur, hvor vi virkelig kom tæt på de lokale. Vi så hvordan de tørrede chilier og kokos på jorden, vi passerede små boder, hvor man solgte alt og ingenting og vi oplevede en gæstfrihed, som vi nordpå kun kan være misundelige på.

Vi var næsten kommet i mål med opstigningen, da en kvinde inviterede os ind til te. Og det betød at hele holdet sad og drak te mens Amitar oversatte alle vores nysgerrige spørgsmål. Det var en rigtig god oplevelse :) Vi gik lidt videre indtil vi fandt vognen med cyklerne - her var der nogle børn, som skulle have vores medbragte tusser og malebøger.  Gaverne bragte smil på ungernes læber og det var det hele værd. Vi smagte i samme forbindelse en lokal kokos, som desværre var varm og ikke lige min "kop te".

Vi cyklede videre og nåede til en restaurant, hvor vi skulle spise i kælderen, hvilket blev en rigtig god oplevelse. Kælderen var dejlig afkølet og vi spiste fisk og ris med lækre linser til.

Vi cyklede videre og cirka efter en samlede tur på 40-50 km steg vi igen på bussen som kørte os op til bjergbyen Bandarawela, hvor vi blev indlogeret på hotel Orient. Søren og jeg tog et bad, hvorefter vi nysgerrigt gik ud i byen. Vi hentede penge og drak meget lokal kaffe, hvorefter vi gik tilbage mod hotellet - dog lige med et besøg i et lokalt supermarked hvor vi provianterede lækkerier.

Vi spiste dejligt mad på hotellet og som vanligt var det ikke svært at falde i søvn.