Sommerferien 2013

Torsdag d. 11.juli.

Udsigten fra vores lejlighed ud over havet.

Vækkeuret var sat til 03.15, hvor familien måtte i tøjet og få lidt vand i hovedet før vi pakkede vores kufferter ind i bussen. Vi kørte mod Københavns lufthavn, hvor vi parkerede bussen og fik checket ind uden problemer.

Vi hyggede med morgenmad inden vi satte os i sæderne i det fyldte fly med afgang til Izmir lufthavn. Turen varede i 3 timer, hvorefter vi landede i 35 graders varme. Busserne mod resorterne ventede udenfor og vi fik en kort tur på cirka fem kvarter før vi kunne besigtige vores udvalgte beach resort.

Første indtryk af Ephesia Holiday Beach Club var top tunet. Vi fik en fantastisk lejlighed med havudsigt og uden larm fra den daglige underholdning. Der er 5 swimmingpools, to bar-områder, en kæmpe restaurant til all inclusive og 4 ala carte restauranter. Der var beachvolleyball, vandrutchebaner, minigolf, legepladser, der var sand og stenstrande, liggestole og bananbåde. Der var bordtennis og billard, butikker med mærkevarer og biludlejning. Der var isbar, snackbar og fiskefodring.

Vi var temmelige sultne da vi ankom - desværre var vi forsent til frokosten, så vi afprøvede snackbaren istedet - burger, pommes frites og lahmacun med iskolde limonade til. Derefter sprang vi i badetøjet og i havet og i poolen og igen i havet og bagefter i poolen igen.

Havvandet var uklart på grund af pålandsvind, men lækkert - dog med sten. Den udvalgte pool var alletiders til konkurrence af alle karakter. Diverse kolde drinks blev indtaget - dog uden alkohol! For at kunne nå aftensmaden skyndte vi os i et afkølende bad, fik nyt tøj på og vandrede i flok mod buffeten.

Vi belv temmelig overrasket over udbuddet af forskellige retter - det var helt igennem fantastisk. Et helt område var tilegnet de små, der var kæmpe salatbar, live cooking, gigantisk dessertbord, diætmad - der var ganske simpelt over 100 retter hver dag. Vi gik fluks igang med at stable op på tallerkenerne....lige så snart som vi havde tømt en tallerken, blev den fjernet af de travle tjenere. Hvad vi ikke fik i maverne til frokost fik vi sandelig her til aften!

Tilbage på værelset havde vi vores kortdebut - hver efterfølgende aften tævede vi hinanden i 500....medbragte lakridser, kaffe og limonaden blev indtaget. Inde solen helt forsvandt sneg vi os ud til lidt fotografering af de smukke omgivelser. Vi afsluttede dagen med at snakke om hvad morgendagen skulle indeholde. Vi besluttede at deltage i Star Tours byvandring i Kusadasi.

Der er megavarmt i lejligheden - alt hvad der kan åbnes bliver åbnet. Havet bruser og inden længe falder vi søvn efter en lang og travl dag som turister.

Fredag d. 12.juli.

Lækre frugter fra markedet.

Vi vågende tidligt da vi skulle på tur. Bussen hentede os ved ti-tiden efter at vi havde indtaget morgenmadsbuffeten. Der var friske frugter, kolde yoghurter, musli, kaffe, lune retter og mere lokale specialiteter...igen var der et kæmpe udvalg!

Godt placeret i bussen kørte vi mod Kusadasi, vores chauffør havde temmelig travlt, så kørslen mod byen gik forholdsvis stærkt - terrænet var lettere ujævnt og flere passagere blev en kende køresyge. Vores guide viste os gennem byen med fokus på udvalgte butikker hvor Star Tours kunder kunne få speciel service - det var en læderbutik, en restaurant, en optiker og ikke mindst en guldsmed. Som trækplaster anvender butikker lotteri - vi vandt desværre intet...denne gang!

Søren led under varmen og den ujævne kørsel, derfor valgte vi at sabotere resten af den guidede touren og gik på egen hånd ud for at lede efter det lokale frugtmarked. Vi fandt markedet, der var tonsvis af friske frugter i alle afskygninger. Søren fik det værre og vi måtte tage bussen hjem til hotellet, hvor vi slappede af i badetøjet...først ved havet og derefter ved poolen... Langsomt fik Søren en sund kulør i ansigtet igen - det hjalp helt sikkert med frokost og lettere afslapning på liggestolen.

Vi besluttede at leje en bil til dagen efter, hvor vi skulle køre op i bjergene for at se noget autentisk Tyrkiet.

Efter aftensmaden - som havde en Tyrkisk islæt - tævede vi hinanden i 500, spiste lakridser, drak kaffe og sodavand igen ..igen.

Lørdag d. 13.juli

Åndsboller på aftenvandring....

Efter morgenmaden fik vi vores udlejningsbil - en sand racer med firehjulstræk, spoiler, surroundsound og ikke mindst en fantastisk chauffør...Søren. Vi sled os igennem morgentrafikken, fandt en tankstation hvor vi fyldte monstret med juice og derefter tæskede vi ud i lokalsamfundet.

Der var ingen problemer med skiltning...undtagen til byens centrum. Hurtigt fandt vi vejen op til Sirence, en lille bjergby, hvor der efter sigende skulle være meget autentisk. Turen var varm, opstigende og uden alt for mange andre biler på vejen. Vi ankommer til en lille by med tegltage; vi fandt en p-plads og sprang ud af den varme bil. Den første restaurant blev indtaget til opfyldning af kolde væsker i vores kroppe - at der også var de mest bedårende hundehvalpe hjalp en smule. Udsigten var fantastisk! Derefter gik turen ud i de små gader,hvor der var rigtig mange sælgende - der blev solgt vin, tøj, smykker og tonsvis af sourvenirs. Vi forsøgte at komme bagom facaden - kom rigtig om bag i de små gder, hvor de ældre sad og sludrede. Vi så geder i bur, gamle nedstyrtede huse, frugttræer og ikke mindst figner!

Det var sgu ikke helt så autentisk som vi havde håbet på, så vi kørte hjem igen for at besøge vores frokostbuffet. Bagefter afvaskede vi vores varme kroppe i både havet og poolen for en gang skyld. Ungerne hyggede med vandkonkurrencer - stå på hænder og svømme hurtigst. De voksne afprøver landets brunningseffekt.

Resten af dagen er en kopi af den forrige! Dog spiste vi chokolader til kaffen og ikke lakridser....ungerne læser bøger - helt igennem fantastisk.

Søndag d. 14.juli

Pigeon Island.

Vi havde lejet bilen i to dage, så dagen skal bruges i Milli National Park. Den ligger cirka en time væk - sydpå fra hotellet. Turen forløber uden problemer, dog er det helt igennem umuligt at komme ind i parken, da de lokale også har fri og gerne vil være de første igennem porten. Det medførte at trafikken ind i parken var utrolig langsommelig, dette vanskeliggjores af en manglende indfletning af en vejbane. Tyrkerne er ikke særlig medgørlige når det drejer sig om netop indfletning. vi ventede temmelig lang tid - prøvede ihærdigt at få vores lille racer ind i banen, men med grin, kedelige håndfagter og andet godt måtte vi sande at vores danske tålmodighed var opbrugt. Vi kom endelig tæt på vejbanen og "smed" øsen ind i sporet. Som venlige danskere lod vi andre i samme situation komme ind - det gav "thumbs up"!

Der er 4 strande i Milli Park, vi kørte mod de sidste, da der var rigtig mange besøgende på de første. Lige pludselig kommer der 5 smågrise spankulerende ud på vejbanen - vi afprøver katastrofeblikket og springer ud for at fotografere grislingerne. Dog er de temmelig hurtige og forsvinder ind i skoven igen....dumme grise.

Bilen parkeres og vi vandrer ned mod havet. Finder en rigtig god plads i skyggen, hvorefter vi vælter ud i det kolde, klare vand. En noget andet oplevelse end ved hotellet. Vi læser, spiser godter, svømmer og snakker indtil vi kører ud af parken igen. Ved den nærmeste by finder vi en lille lokal restaurant, hvor vi bestiller to lahmacun og to durumruller. Det kostede næsten ingenting og smagte ganske godt.

Hjemme på hotellet igen, sprang vi atter i havet og for en gang skyld i poolen...

Om aftenen kørte vi ned til Kusadasi for at checke færgetiderne til Samos. Der var tidlig afgang og efter samtale med ungerne beslutter vi ikke at tage til Samos alligevel. Vi går ud til Pigeon Island, hvor der efter sigende skulle være en geocach - dog var den gamle fæstning ikke åben og vi måtte nøjes med at se den udefra. Vi lavede vores egen lille byvandring, gik i supermarkedet og snoldede og tilsidst spiste vi is inden vi igen kørte hjem til hotellet igen.

Mandag d. 15.juli

Two waterdogs in the pool.

Dagen var nøje udvalgt til vandlandet "Adaland"! Vi ville meget gerne genbooke vores lille racer, men det kunne desværre ikke lade sig gøre. Vi prøvede ihærdigt at få en anden bil, men det skulle vise sig at være ganske vanskeligt.

Fyren i udlejningskontoret endte med at køre os ud til Adaland, da bilen blev ved med at være forsinket. I Adaland er der mange forskellige vandaktiviteter - deriblandt mange vandbaner. Yellow Python, Black Hole, Red Loop var nogle af dem. Vi fandt et godt udgangspunkt, hvor vi placerede håndklæder og Betina - derefter væltede de barnlige sjæle sig ud i det store vandland.

Der var en Water Coaster med ialt 110 meter opstigning og ialt 90 meter fald. Amazoon Family slide med plads til 6 personer, Hillside slides, 4 forskellige speedy slides, tube slides og body slides. Der var også en Wave pool, hvor man kunne prøve kræfter med bølgerne. Som ægte entertainment var der Rain Dance og motion i activity poolen......

Vi fornøjede os med ovenstående indtil klokken 17.00. Vores bil havde desværre ikke indfundet sig på P-pladsen som aftalt, men vi blev istedet hentet af fyren igen. Altså en hel dag uden udgifter til transport. Vi fik lovning på at bilen ville være til rådighed igen i morgen.

Aftensmad og kortspil som sædvanlig. Derudover gik Signe og Betina aftentur til den lokale bazar, hvor de heldigvis ikke havde taget penge med til de ellers så fristende tilbud.... Det er især fake mærkevare der sælges.

Tirsdag d. 16.juli.

Et ægte madsvin.

Endnu engang tog vi turen til Milli Park, hvor vi fandt en ny strand. Vi lejede nogle liggestole, hvorefter vi afprøvede vores snoklegear igen. Der var ikke meget at se på denne havbund.

Som ekstra hygge fik vi vores svin at se igen - denne gang i et langt større antal og med en temmelig fræk attitude. Lynhurtigt snuppede de nogle lokales medbragte frokost, løb bort og stod i det fjerne og snaskede igennem posernes indhold. Vi kunne jo sagtens synes at det var sjovt, men der var jo nogen der var en frokost mindre.

Vi havde købt frugter - kirsebær og bananer, samt tyrkiske snegle. Vi fik også nogle forholdsvis dyre is - klart når man vælger at købe dem på en strand langt væk fra almindeligt el-net.

Vi kørte tilbage for at få de sidste sørgelige resten af frokostbuffeten inde vi gik tilbage til vores del af stranden. Her hyggede vi med vores medbragte bøger indtil maverne igen skreg efter søde sager. Vi afprøvede isbaren, hvor en stakkels ung tjener knoklede med at lave isvafler til alle de ivrige kunder i butikken.

Vi slapper af i lejligheden, spiser aftensmad og går en lokal aftentur. Senere digter Søren og Betina næste dags udfordringer - ungerne skal have én på opleveren og udsættes for både udfordringer, samarbejdsøvelser og andre sjove påfund.....

Onsdag d. 17.juli.

Den eneste Oscar til de to skuespillere.....

Dagen startede ved morgenbuffeten, hvor ungerne fik dagens mange opgaver at se:

1. I skal smugle et stykke helt frugt ud af hver slags fra buffeten. Det skal gemmes på jeres person og der er ekstra point for antal og sjove gemmesteder.

- det så rigtig sjovt ud da ungerne kom traskende hjem til lejligheden med kroppen fuld af friske frugter....munde, armhuler, diverse lommer, underbukser og lignende var taget i brug. Vi spiste ikke frugterne bagefter.

2. Udfordring - volleyballturnering. Beach over nettet mindst 15 gange. Havet mindst 40 gange imellem os.

- vores succes på stranden er ikke værd at omtale...det gik langt bedre i havet....uden det forbandede net.

3. Udfordring - stå på hænder konkurrence. I skal stå på hænder i alle resortets pools i gennemsnit 10 sekunder på mindre end 15 minutter og der må ikke løbes.

- denne udfordring var ingen udfordring....de havde total styr på deres "stå på hænder færdigheder"....

4. Udfordring - slide pool - I skal uden at komme til skade finde en måde hvorpå I kan lave det største plask på én af rutchebanerne. Der er ekstra point for god lyd!

- dårlig lyd, ikke så meget plask - de måtte lave det om et par gange før vi var helt tilfredse med reslutatet.

5. Udfordring - I skal optræde. I skal besæge amphieteateret, hvor I skal fortælle eller opføre en sang, en vittighed eller en historie.

- det var op ad bakke med denne udfordring, men tilsidst fik de begge en Oscar for deres performance. Vi vil på denne side undlade at gentage historierne eller vittighederne. Der er jo censur.

6. I skal booke en "Pedalo" til klokken ...... I skal opvarte de voksne med en tur.

- Pedalo var gået i stykker, men så fik vi en tur i kajakkerne istedet. Det var ganske fornøjeligt.

7. Udfordring - Mad. I skal til frokost spise én ting, som I aldrig har smagt før. Der er ekstra point for ihærdighed.

- denne udfordring havde de voksne glædet sig rigtig meget til. Betina udvalgte diverse ulækkerheder og ungerne kunne frit vælge. Der blev drukket rigtig meget væske til netop denne udfordring...hvorfor mon?

8. Udfordring - I får hver 5 lira til at gå i bazaren og bruge dem på den sjoveste sourvenir I kan finde. I skal koble en god historie til gaven.

- Signe købte en meget farvestrålende tandstikkeholder til sin far - den blev han rigtig glad for. Connor købte tre utrolig dekorative køleskabsmagneter til sin bror. Tanken kunne ledes hen på en lille hadegave, men det er heldigvis uvist.

9. Udfordring - I skal lære én tyrkisk sætning, sige den og vise resultatet. "Jeg vil have en is".

- netop denne udfordring trak tænder ud. Det tyrkiske sprog er temmelig vanskeligt - også en lille sætning som "jeg vil ha´is". Begge unger kom dog ud af biksen med en is...vi lader det stå hen i det uvisse om de benyttede feje tricks...

10. Familieudfordring - vi skal dele en tyrkisk Gozleme. En slags pandekage.

- desværre nåede vi ikke at få del i en tyrkisk pandekage, da de var spist før vi ankom.

11. Udfordring - I skal slå de voksne i enten bordtennis eller billard.

- efter en varm og nådesløs kamp vandt de voksne...selvfølgelig gjorde de det!

12. Udfordring - I skal i Legeland, hvor fotografen skal lave en billedserie  - 5 stk af jer hver. I skal opføre jer som 5 årige.

- denne billedserie kan købes!

13. Udfordring - I skal slå de voksne i minigolf - der er valgfri is til vinderne.

- vi nåede desværre ikke at spille minigolf, da resortet ikke havde flere bolde til rådighed. Men vi ved jo allerede hvem der havde vundet, ik?

Ungerne var forholdsvis trætte efter dagens mange udfordringer. Vi spillede det sidste slag 500, drak den sidste kop aftenkaffe og gik til ro efter at have pakket det meste af vores bagage sammen igen.

Torsdag d. 18.juli.

Solnedgang over bugten.

Vi skal hjem igen!

Bussen kører mod Izmir, vi flyver mod DK. Vi snupper sørme bussen hjem, hvor vi lige når Netto inden trangen til den første kop kaffe melder sig.