Paris 2017

13.april

Ankommer til Paris:

Tog fra lufthavnen til Paris:

Ankomst Hotel Malte Astotel, 63 rue de Richelieu.

Vi kan varmt anbefale dette hotel, som ligger tæt på Operaen. Morgenmaden var helt i top og man kan hygge med eftermiddagskaffen i loungen, hvor der er kagebord, nødder og slik til gæsterne.

På vores værelset var der chokolader på sengen og rigtige kaffekaplser til maskinen. Det er muligt, at hente flere kapsler i loungen.

Aftensmad - der er booket bord på Gemini Restaurant, 16 Rue des Halles klokken 19:00.

Det have ikke været nødvendigt, at booke bord, men det er rigtig irriterende at være sulten og ikke være i stand til at finde et godt sted at spise. Derfor havde vi valgt, at booke restauranter hjemmefra.

Vi går en tur i nabolaget - kaffe på café. Vi booker Bollynan på vejen hjem til lørdag aften.

14.april

1.Øst-turen (Fredag) udenfor

Vi går langs Seinen - kort C - og følger floden indtil vi når broen ”Pont D` Austerlitz, hvor vi drejer op ad Boulevard Diderot.

Vi ankommer til Rue Crozatier og drejer til venstre. 2 vej til venstre ligger markedet Marché d´Aligre, som er et delt marked med indendørs og udendørs boder. Måske er der mulighed for at købe en sandwich til frokosten i Jardin de Reuilly.

Det er et anderledes marked end dem vi er vant til at besøge. Det var kun lokale, der håbede på et godt tilbud - vi var vist de eneste turister, hvilket er et særsyn. Og der var mange spændende/anderledes/unikke ting og sager på bud - det var hyggeligt, at gå rundt blandt de mange boder og erindre ens egen barndomsminder om udvalgte ting.

Her oser vi og køber en snack til formiddagskaffen, som købes eller indtages på en nærliggende café. Måske går vi lidt tilbage og spiser på Le Pain Quotidien - et økologisk bageri med god kaffe. Man kan også spise frokost der.

Vi går derefter de 4½ km langs Viaduc des Arts. Vi ender i Jardin de Reuilly, hvor vi spiser vores medbragte frokost - i det grønne.

Der var en superfin oplevelse at gå på Viaduct des Arts. Solen skinnede mens vi gik fra den ene ende til den anden af den gamle jernbane. Vi hyggede med kaffe og kager under viadukten, hvor der også er mange små spændende butikker.

På tilbagevejen finder vi Blé Sucre, som er et konditori på 7 Rue Antoine Vollon.

Vi slapper af på hotellet med en lille velfortjent lur inden vi går op til La Fine Mousse, hvor Søren skal vælte rundt i specialøl. Der er reserveret bord til klokken 19:00. Der er en menu for 2 til 39 euro. Kort I, C1 i bogen.

Det var en meget laaaang gåtur ud til La fine Mousse - men ifølge Søren hele turen værd. Han smagte på forskellige øl, ligesom jeg havde tiltænkt ham. Vi valgte ikke at bruge vores bord, da menuen ikke lige havde vores store opmærksomhed. Vi gik derfor hele turen tilbage til vores Hood, hvor vi endte på en lille hyggelig restaurant, hvor vi bestilte lam - mums.

Der kan afsluttes med en sejltur på Seinen (den skal bookes). Kaffen drikkes lokalt.

Vi sejlede ikke, da vi var totalt smadret efter den lange gåtur - vi var også først færdig med aftensmaden ved 10-tiden. Hjem til kaffe og kage på hotellet.

15.april

2. Syd-turen - kort A (Lørdag) indenfor

Vi starter med en lille tur over Ile de la Cite, hvor vi besøger Notre Dame. Der er gratis adgang. Der var en million milliard mennesker, der havde fået den sammen gode ide som os - det var helt umuligt at komme ind i Notre Dame.

Vi fortsætter ned af Boulevard Saint Michel, hvor vi finder Panthéon, hvor Pierre og Marie Curie ligger begravet. Indgang 9 euro pr. person. Efter besøget drikker vi kaffen på en café.

Vi går videre sydpå, hvor vi besøge Madame Curies laboratorie. Der er gratis adgang. Der er åbent onsdag til lørdag fra 13:00 til 17:00. Museet ligger på Rue Pierre et Madame Curie. Kort A - C4 i bogen.

Vi besøgte Madame Curies laboratorie - det er en rigtig spændende oplevelse, som jeg gerne vil anbefale, hvis man er interesseret i stråling. Museet viser på engelsk Curies og Pierres arbejde med stråling og hvad det har ført med sig af videnskabelige landvindinger.

Det er hendes oprindelige laboratorie og det er muligt, at komme "tæt" på kvinden, der formåede at få hele 2 Nobel-priser, som den eneste indtil videre. På grund af hendes "utroskab" med en anden kollega - vel og mærke efter Pierres død, ville man fratage hende priserne og dermed vanære hendes videnskabelige arbejde. Heldigvis blev det ikke en realitet, men hun blev ikke begravet i Pantheon som andre videnskabsfolk, grundet hendes "utroskab". Det var først sidst i 80érne, at man gravede hende op og gav hende den begravelse, som hun havde fortjent - nemlig i Pantheon.

Vi spiser frokost i Jardin du Luxembourg B3, Jardin des Plantes F4 eller på en café. Pomme de Pain - Rennes er en mulighed. Kort A - A3.

Vi går forbi Pierre Herme på Rue Bonaparte, hvor vi køber kager til eftermiddagskaffen. Vi kan spise dem på spidsen af Ile de la Cite - tæt på Place du Pont-Neuf. Kort B - A3 i bogen.

Vi gjorde det igen - stod i kø i Herme sammen med alle de andre, der har hang til drømmekager. Det er altid helt vildt svært at vælge, når de alle ser så fristende ud. Vi spiste som vanligt kagerne på en bænk i nærheden og igen måtte vi lede længe inden vi fandt et sted, hvor vi kunne købe kaffen.

Vi slapper af på hotellet inden vi skal spise på Bolly Nan (skal bookes) - indisk på Rue des Petits Carreaux kort B - B1.

Bolly Nan var sgu ikke nogen god oplevelse - vi plejer, at finde en indisk restaurant, når vi er på ferie, men denne kan ihvertfald ikke anbefales. Vi sad nede i en kold kælder, maden var kedelig og alt for afdæmpet til vores smagsløg - det autentiske indiske køkken var blevet i Asien, desværre.

Vi drikker aftenkaffen lokalt.

16.april

3. Nord-turen (Søndag) eller Hidden Paris Tour

Hidden Paris Tour

Det er jo søndag og ikke den bedste dag at tage Hidden Paris Tour - alle forretningerne er lukket.....

Vi starter lokalt fra Pass du Grand-Cerf som ligger kort B - B2. Cirka 3 km.

Vi starter ved Passage du Grand Cerf

Passage de l'Ancre

39 Rue Beaubourg

34 Rue des Rosiers - der ligger Lás du Fallafel, hvor vi kan spise frokost.

Bertie's CupCakery, Rue Chanoinesse

Au Vieux Paris d'Arcole, Rue Chanoinesse

Le Saint Régis, Rue Jean du Bellay

Men det var en hyggelig tur - vi så helt nye sider til Paris og på en hverdag, havde forretningerne været åbne, der havde været flere mennesker og dermed også mere hyggeligt.

---------------------------------------------------------

Vi kunne også besøge Je táime - jeg elsker dig væggen

Square Jehan Rictus

Place des Abbesses

Metro Abbesses - kort D - B 4

Frokost hos Alain Miam Miam - take away sandwiches og crepes.

Marche des Enfants Rouge

39 rue Bretagne

Metro Saint Sebastian Froissard - kort I - A 1

Frokost hos Lás du Fallafel - vi spiste ikke fallafler, da der var lukket. Husk at højtiderne så som Påske kan betyde flere forretninger og restauranter er lukket.

34 rue de Rosiers

Metro Saint Paul - kort B - D 3

Stormagasin Galeries Lafayette - hvis det er dårligt vejr

Det er ihvertfald et stormagasin - der var en million mennesker, da vejret ikke var i top - de havde ligesom os, fået den gode ide, at være indenfor.....man der er kun et stormagasin som alle andre.....kedeligt.

Kort C - D 1

Ingen mad om søndagen

Åbningstid : mandag til lørdag 9:30 til 20:30, søndag 11:00 til 19:00

Louvre - hvis det er dårligt vejr. E 3 på kortet. Rabat på indgangen? 15 euro pr.billet.

Ingen Louvre til os i år - vi var ikke lige i humør til at stå i kø og ville heller slendre lidt i parken.