Paris 2012

Den traditionelle tur

Når man besøger Paris for første gang, så er der en lang liste af steder, som man bare bør se - ellers kunne nogle jo ligefrem påstå at man slet ikke havde været i Paris og det kan ens bankkonto ihvertfald bevidne.....

Paris er som udgangspunkt hundedyrt og man bør surfe intenst på nettet for at finde de gode deals og specielt de super gode råd, som mange rejsende er så gode til at dele ud af:)

Jeg har surfet mange timer og har fundet mange interessante hjemmesider og blogs, hvor jeg med stolthed har "stjålet" med arme og ben, så jeg kunne komme med mit bud på en traditionel tur til Paris. Søren og jeg besøgte Paris i 2012, hvor vi ihærdigt forsøgte at klemme så mange traditionelle besøg ind i vores korte program. Selv har jeg besøgt Paris i sommeren 1998 på en interailtur, hvor jeg sov i Bois de Boulogne uden telt...der var kun få traditionelle steder med i den tur - dog en tur i Eiffeltårnet og et besøg i Dior-butikken.

Eiffeltårnet er et observationstårn og Paris' vartegn. Det er et berømt turistmål med over 5,5 millioner besøgende hvert år.Tårnet er 324 meter højt inklusive tv-antennen på toppen og der er 1.665 trappetrin til den øverste platform. www.paris.dk/historien-bag-eiffeltaarnet

Paris 2012

Når man kun har få dage i Paris er det er rigtig god ide, at planlægge grundigt, så man ikke bruger for meget tid på transport og på at vælte frem og tilbage i byen. Jeg havde opdelt Paris i fire etaper, som var nemt at overskue og vi blev i en bestemt del af byen hele dagen.

Vi boede på et meget lille hotel lige ved Lamarck Caulaincourt metro - ikke noget at skrive hjem om, men tæt på transport og en god kop kaff og det skal man jo ikke forglemme.

Dag 1 - fredag d. 25 maj: den lange gåtur

Vi startede dagen med at gå helt ud til Triumpbuen i stegende sol - vi stoppede flere steder og fik noget at drikke, lidt at spise og selvfølgelig kaffen. Vi sprang for livet når vi ville krydse vejen og som franskmændene er så gode til, så ignorerede de os totalt. Søren måtte desværre købe nye shorts, da han var ved at omkomme af varme i hans jeans. Vi kunne skimte den nye triumpbuen ude i horisonten, men besluttede at det var for varmt at gå helt derud. Designet er meget moderne og ville være en super spændende kontrast til den gamle, men ikke på denne tur.

Vi fortsatte ud til Eiffeltårnet, hvor vi hyggede med lækkerier på græsplænen sammen med mange andre turister. Vi har planlagt at skulle se byen ovenfra fra toppen af Montparnasse. Udsigten skulle være ligeså flot og meget billigere. Vi besøgte Grand Palais på vejen tilbage til hotellet. Fantastiske bygninger - Søren brugte tid på at fotografere alle de små skæve vinkler med den skønne blå baggrund fra en solskinsdag.

Vi skulle spise på Restaurant Chartier, som er en gammel berømt restaurant, hvor det sirlige interiør, der stadig står som det så ud i 1800-tallet, komplet med håndornamenterede træpaneler og kæmpemæssige spejle, der pryder væggene i den højloftede sal. Der kan sidde omkring 300-400 mennesker på én gang, så man skal kunne tåle lidt støj, da man sidder temmelig tæt. Vi bestilte noget fra menuen, som vi kunne tyde - det gik mere spændende for sig med vores naboer fra Kina, som bestilte alt det fra menuen som en indfødt ville vælge. Snegle og Fois gras var blot elementer på deres bord. Vi var mindre modige :)

Regningen blev skrevet på dugen. som var lavet af papir - den sidder nu i vores scarpbog sammen med servietten. Vi blev mætte for omkring 35 euro dog uden kaffen og desserten, som vi fik på vores stamcafe lige overfor hotellet.

Dag 2 - lørdag d. 26 maj: sydpå

Turen idag er i filmens tegn - vi skal lege Da Vinci Mysteriet og forsøge at finde Rosenlinjen. Det bringer os sydpå til Saint Sulprice og den verdensberømte Marcaronbager Pierre Herme. Jeg glæder mig!

Vi kommer forbi Louvre på vores tur over floden. Der står en masse mennesker i kø til museet - man bliver vist nødt til at købe en fast-track billet hvis man skal få tid til at se de mange smukke billeder. Vi har besluttet at besøge Centre Pompidou istedet for - moderne kunst lokker.

Vejret er stadig solrigt og indbyder til gåtur. Vi bevæger os helt ned til Katakomberne, og bliver ligeledes overrasket over køen. Vi er tidligt oppe, men absolut ikke de eneste. Vi vælger at lade Katakomberne gå vores næse forbi og går nordpå mod Fondation Cartier, hvor vi ser en udstilling med Hans Scherfig. Spændende bygning af glas og stål - meget nutidigt i forhold til de katakomber vi ikke fik set, men mere lys og sikkert også langt mere frisk luft.

På vej nordpå ankommer vi til Montpanasse, hvor vi køber en tur til toppen. Sikken en udsigt - godt at valgte at se Paris herfra - det kan varmt anbefales. Det er Frankrigs højeste bygning på 210 meter og på 59 etage havde vi en fantastisk panoramaudsigt over hele Paris.

Vi gik videre mod kirken Saint Sulprice, som er kendt for Rosenlinjen fra Da Vinci Mysteriet. Og linjen er i kirken! Vi fornemmer at der er mange der leder efter linjen - ligesom os. Vi tager de obligatoriske billeder og følger vores næser hen mod Herme-butikken. Sikken et udvalg af lækre kager og sikken en masse mennesker, der også har fundet vej til de søde sager. Det er virkelig svært at vælge, men en kæmpe marcarone og en chokoladekage finder vej ned i vores pose og med to varme kopper kaff lister vi tilbage til kirken, hvor vi nyder kulhydraterne.

Vi begiver os langsomt nordpå, hvor vi går over floden igen - ser lige rumpen af Notre Dame, som er del af turen imorgen. Efter en lille slapper på værelset, gik vi nordpå til Sacre Coeur, hvor der var utrolig mange turister. Det kom bag på os, at stedet var sådan en turistmagnet - men udsigten er også bare helt igennem fantastisk.  Det er ikke svært at forstå hvorfor folk valfarter til Sacre Coeur. Man skal dog være opmærksom på lommetyve. Selve kirken er utrolig smuk indeni. Husk at der kan være gudstjeneste og at man bør være stille og vise respekt.

Dag 3 - søndag d. 27 maj: midt på

Vi startede dagen med en rigtig lækker brunch på Pain Quotidien - en økologisk cafe, der serverer lokale delikatesser. Vi sad udenfor - vejret var fantastisk! Det var maden også - nogen måtte have ekstra kaffe....

Vi slendrede igennem La Marais, som er knudepunkt for moderne kunst med utallige museer, små gallerier og hyggelige restauranter. Vi ville besøge Centre Pompidou - museet huser ifølge vores guidebog mere end 60000 værker og betragtes som en af verdens største nutidskunstsamlinger - men kun en brøkdel er synlig i de permanente udstillinger på de to næstøverste etager.

Udsigten fra toppen af Centre Pompidou er helt fantastisk - vi kunne se helt ud til Sacre Coeur. Vi tilbragte temmelig mange timer på museet og da vi igen havde brug for sollys gik vi den laaange tur hejm mod hotellet igen. Det blev til Grand Palais og  Place Verdome inden vi endte på vores lokale cafe til lidt lækkert.

Vi vendte tilbage efter en lille lur til Eiffeltårnet - her hyggede vi med snacks og så da lysene blev tændt - virkelig smukt og meget turistet.

Dag 4 - mandag d. 28 maj: østpå

Vi startede dagen med at gå ud til Cimetiere Du Pere Lachaise. Kirkegården er vist bedst kendt for at Jim Morrison ligger begravet der - men kirkegården har også mange andre berømtheder så som Chopin, Edith Piaf, Oscar Wilde og Moliere.

Det er en meget smuk kirkegård og det er ganske legalt at gå tur derinde. Der er også opsat bænke rundt omkring. Man kan ligeledes købe et kort over stedet - som for øvrigt er ganske stor. Det er ikke helt almindelige gravsten, der er placeret over de døde - de er ofte gigantiske gravmæler med mastodontiske obelisker, græske minitempler med marmorstøtter og gotiske familiekapeller med mosaikruder - ja, det er virkelig en VIP kirkegård.

Vi spiste frokost lige udenfor kirkegården - de lækkerste omeletter, som er franskmændenes specialitet - de kan varmt anbefales. Jeg tænker, at de fleste franske restauranter med respekt for dem selv, kan lave en lækkert omelet:)

De sidste vi besøgte på denne tur er det naturhistoriske muesum. En ældgammel bygning fyldt til randen med ældgamle knogler - det hele passede sammen! Jeg kan bruge timer sådan et sted - der var skeletter fra utallige dyrearter både uddøde og nulevende. Der er også mineraler, hvis man har lyster i den retning....Der er omkring 1000 skeletter der er udstillet og mange af dem er ældgamle - f.eks. et skelet fra en søko, der har været uddød siden 1768.

Min interesse er fossilerne - tænk engang at der er fossiler der er mere end 600 millioner gamle - det virker vanvittigt og mega interessant. Jeg er næsten ligeså vild med fossiler som jeg er med muslinger, men kun næsten.