Australien

11-02-2007

Som saa mange gange foer fandt vi et hostel som boed paa langt mere end man kan forlange for soelle 68 dollars pr. nat og som saa mange gange foer blev vi snydt.
Kakelakkerne var stoerre end dem i brochuren, fluerne i koekkenet havde ubegraenset landingstilladelse og den gratis morgenmad var erstattet med en flamberet poelse med toastbroed.
Allerede dagen efter havde vi fundet et hostel der tilgodeser vores smaa behov: rent toilet, tobenene beboere og koelskab - ungerne var dog mest imponeret over TV'et med DVD.
Jeg havde gennemtaevet guidebogen og faaet hjaelp fra en kollega som har boet i Sydney, saa vi havde et taetpakket program for baade boern og voksen.
Sydney skulle hurtig vise sig at vaere en fantastisk by at skulle tilbringe en uge i - der er tonsvis af attraktioner baade inden- og udenfor.
Det kommer til at "ligne" en opremsning, men det er den lettelste maade at beskrive vores uge paa.

Soendag: Vi smed en god portion solcreme faktor 30 paa vores blege NZ kroppe og sprang ud i storbyens trafikkaos. Vi gik ned til Sydney Harbour, hvor vi saa Operahuset og Harbour Bridge som er yderst imponerende. Den kaldes i daglig tale for enten boejlen, toastbroedsholderen eller jernlungen, som idag er det vigtigste trafikpunkt mellem Sydneys nordlige og sydlige forstaeder. Sydney Harbour er der hvor de fleste turister starter deres tur: faerger, katamaraner, vandtaxaer og smaa turbaade i alle afskygninger farter omkring og fragter passager overalt i det store havneomraade.
Vi vandrede ogsaa ud til The Rocks som er Sydneys historiske bydel, hvor de foerste straffefanger "hyggede" sig med sandstenene...idag er der mange smaa hyggelige restauranter og forretninger og om soendagen - i dag er der et stort marked, saa vi var rigtig heldige. Priserne var dog alt for hoeje til vores budget og vi gik videre med en god oplevelse.

Mandag: Der er usaedvanlig mange museer i Sydney - som guidebogen beskriver: alt fra arkaeologi til skibsvarg til den nyeste flyteknik og arkitektur - man finder det hele i Sydney. Vi valgte Powerhouse -elektricitetsvaerket som er Australiens stoerste og mest propulaere museum som indeholder over 30.000 genstande fordelt paa 25 gallerier indenfor temaerne videnskab, teknologi, dekorativ kunst og socialhistorie. Vi var isaer meget imponerede af glaskunsten og moebeldesign.
Ved frokosttid begav vi os mod Chinatown som tilbyder vaeg-til-vaeg asiatisk mad, dog mener drengene at der serveres for mange groentsager...
Paa vejen hjem gik vi til Darlig Harbour som anses for at vaere byens stoerste moderne byggeprojekt. Den er et kaempemaessigt turistcenter med endeloese butikker og restauranter. Vi spiste is og drak cappucino mens vi saa paa menneskemylderet.

Tirsdag: Drengene overtalt mig til at tage en tur med byens monorail - et lille slags tog der koerer rundt cirka 10 meter over jorden igennem det meste af midtby. Moegdyr, saa derfor koerte vi hele 2 omgange rundt og saa var ungerne tilfredsstillet...indtil videre!
Vi vinduesshoppede og sidst paa eftermiddagen gik vi mod den botaniske have hvor vi besoegte den tropiske have fyldt med okideer. Smuktt som altid og vi tilbragte 30 minutter foran TV'et med en film om okideer fra foedsel til doed..- utrolig interessant.
Bagefter saa vi de mange fruitbats som haenger overalt i haven. Paa vej ud var vi enormt heldige idet en gammel dame fodrede papegoejer og kakaduer med solsikkefroe. Drengene fik lokket nogle froe fra hende og de fik en fantastisk oplevelse da de store fugle satte sig paa deres arme og spise fra deres haandflader. Vi hyggede os i over en time og da vi kom hjem maatte ungerne en tur i badet for at komme alt "lortet" til livs.

Onsdag: En regnvejrsdag som vi tilbragte paa Cook and Philips Park - en svoemmehal med boelger som ungerne rigtig hyggede sig i mens moren studerede vores guideboeger. Om eftermiddagen gik vi ned til Chinese Garden of Friendship, hvor vi noed de mange smukke orientalske smaahaver med stenkunst og maegtige karper der noed godt af turisternes kagerester ved the-pavillionen. Vi traskede til bymidten hvor vi osede i Queen Victoria Building som er byens foerende hovedstroeg for checkede butikker. Guidebogen beskriver: mosaikvinduerne, byzantinske buer og gibsornamenter har ifoelge Pierre Cardin gjort QVB til det smukkeste butikskompleks i verden. Vi er enige - fantastisk flot "hytte" med rigelig plads til naesetrykkeri og beundrende osere som os.

Torsdag: var en overskyet dag som var ideel til at gaa en tur over Sydney Bridge, som er den stoerste buebro i verden. Den blev rejst under 30'ernes depression som et symbol paa haabet om en bedre fremtid. Et af art deco brotaarnene i sydenden indeholder et museum og et taarn med en udsigtsplatform...kun 9 dollars pr. person!
Hvis man oensker en noget vildere tur end kyllingernes...saa kan de modige og velhavende gaa en tur ovenpaa broen - a bridgeclimb! Kun 169 dollars pr. person!
Udsigten skulle vaere faenomenal - vores var skam udemaerket isaer naar den var gratis.
Vi gik tilbage til Operahuset for at deltage i en eftermiddagstour, men gik forgaeves da huset var lukket pga. forberedelserne til Australia Day i morgen. Vi afsluttede selvfoelgelig dagen med at bespise de eksotiske fugle i parken, hvilket igen var en hyggelgi oplevelse.

Fredag: var det Australia Day, som fejres med parader, udstillinger og koncerter over hele landet. Overdaadige fyrvaerkerier afslutter dagen i de flaeste storbyer og vi blev ikke skuffet, Dagen igennem noed vi de mange patriotiske paaklaedninger, de mange kapsejladser, koncereter og ikke mindst afslutningen paa Darlig Harbour. Ungerne maatte jo undvaere deres nytaarsfyrvaerkerier men fik til gengaeld revance i aften. Himlen blev oplyst med diverse farver og lydeffekter og hele arrangementet var en meget positiv oplevelse for os alle sammen. Vi gik traette hjem, men kunne ikke sove pga. afterparties...

Loerdag: Vi havde kun et punkt paa dagsordenen idag og det er Paddy's Marked, som ligger ved Chinatown. Et kaempemarked med alt mellem himmel og jord. Vi besoegte de fleste boder, pillede, rodede og gik tomhaendet derfra. Heldigvis, da det sikkert er langt billigere i Oesten.
Vi hyggede resten af dagen - gik saagar hjem og fladede ud foran TV'et - spiste is, kager og skyllede efter med kolde colaer.

Soendag: var dagen hvor morfar skulle afhentes i lufthavnen men pga. sne i Kastrup var han forsinket i cirka 12 timer og maatte flyve til Tokyo istedet for Singapore. Vi brugte dagen paa at flytte ovenpaa til et familievaerelse, vi handlede ind og noed en tur til havnen - for engang skyld!

Mandag morgen ringede mobiltelefonens alarm meget tidligt og vi vaeltede udi menneskemylderet for at tage toget ud til lufthavnen. Ankomsthallen var pakket med mennesker og vi ventede taalmodigt indtil morfar langt om laenge blev "loesladt" fra toldernes ihaerdighed - det er mere besvaerligt at tage lakridser med end vi regnede med....

Vi tilbragte resten af dagen med at glaedes over lakridserne, glo i sladderblade og ungerne var henrykte over de mange dejlige breve fra klassekammeraterne. Skoleboegerne blev hurtig gemt af vejen, men moren ved hvor de er! Morfar blev slaebt rundt paa en hurtig sightseeing tour og faldt i soev uden problemer efter den lange besvaerlige rejse. Imorgen tidlig ankommer vores campervan og vi har 4 uger til at bevaege os nordpaa til Cairns.

24-02-2007

4 uger er overstaaet og vi har lige afleveret vores camper Mathilda tilbage - en smule trist, men vi glaeder os til at sove i rigtige senge igen, isaer min far som har ligget boejet.....
Vi havde langt om laenge faaet ryddet op i alt vores rod - camperen skulle jo rengoeres inden aflevering. Hold da op hvor havde vi meget skidt og skrammel. Der er utroligt hvor meget man naar at samle i loebet af smaa 4 uger. Men vi har et par dage inden vi flyver til Darwin, hvor vi kan rydde op og faa saekkene i orden igen.

Vi har lejet en Tropical Cabin paa vores campingplads med eget badevaerelse og koekken...det er store sager! Det bliver rart at kunne laene sig tilbage og glo fjerner et par timer - det glaeder ungerne sig i hvertfald meget til.

Vi har haft en rigtig god tur op af oestkysten. Den var lang, 3652 kilometer. Gennem terraen man ikke har koert i foer, set landskaber forandre sig fra det solrige guldkyst til det regnfulde Cairns med den tykke regnskov, fra smaa smukke blaa lagooner til det store fraadende hav, fra den raastfarvede jord til de smukke blaa bjerge og fra smaa hoppende wallabys til loggerheadskildpadder og meget, meget mere.

Vi har sandelig oplevet en stor variation og dog har vi naesten intet set endnu. Landet er bare alt for stort og man maa nok tage det i mindre bidder, hvis man skal kunne rumme alle indtrykkene.

Naturen i Australien er enestaaende og jeg kunne tilbringe uger ude paa revet, da netop denne biotop er fantastisk. Alle som oensker at besoege Australien burde ikke undlade at besoege revet mindst en gang, da oplevelserne er "breathtaking" - hver gang man snokler ser man nye fisk og farvestraalende koraler som man ikke saa sidste gang og man bliver positivt overrasket hver gang. Det er uden tvivl min stoerste oplevelse i Australien.

Vi var ude paa to organiseret ture med selskaber som havde "orden" i tingene - paa intet tidspunkt foelte vi os usikre og vi havde de bedste vaerter man kunne oenske sig. Alt gearet var til raadighed, selv flydeveste som en ekstra sikkerhed for isaer ungerne, men jeg ifoerte mig ogsaa en! Frokosten er inklusiv, ture paa koraloeerne med biolog, Semi-sub som gav ikke-snoklerne en mulighed for at se dyrelivet paa revet. Vi saa skildpadder, masser af farvestraalende fisk i alle stoerrelser og de mest fantastiske koralformationer ligeledes i mange flotte farver - selv groenne og blaa! Man lever i en hel anden verden naar man snokler og man glemmer naesten tiden. Skoent at kunne hengive sig til denne fantastiske oplevelse. Jeg haaber at drengene og jeg faar mange flere muligheder for at snokle naar vi kommer til Asien.

Vi har ogsaa haft mange enestaaende oplevelser med de landlevende dyr - har endda set kaenguruerne, men vi saa flest wallabys som er en mindre kaenguru. Vi var saa heldige at vi saa dem paa naert hold, da en guide i Lamington National Park fodrede dem. En af dem havde en lille unge i pungen - haaber saadan at billederne er blevet gode.

Desvaerre saa vi langt de fleste pungdyr paa vejene - ofre for bilernes hastighed og deres egen dumhed. De australske veje er ellers fyldt med gule skilte med advarsler om alle mulige slags dyr: koalaer, kaenguruer,kameler...,krokodiller, emuer, cassawories - en kaempe fugl, der er meget naergaaende naar den er sulten, det erfarede vi paa en campingplads, da jeg havde sat skraldespanden ud og pludselig stod denne store fugl og ville kigge naermere paa indholdet af mit affald - vi maatte have hjaelp fra receptionen med at lokke (broed) den vaek fra camperen.

Vi besoegte et koalahospital, hvor vi saa ofrene fra bushfires. Vi saa dem ikke taet paa, da disse koalaer var stressede af deres kedelige oplevelse. Vi kom en del taettere paa dem i Australia ZOO, som er Steve Irwin's ZOO - ham krokodille hunteren der lige er blevet slaaet ihjel af en stingray. Man kunne tage billeder af koalaerne mens man gav dem et kaerligt klap i bagdelen - de er virkelig skoenne. Vi havde en rigtig god dag i denne ZOO, hvor vi saa de mange store krokodiller som er ZOO's traekplaster, vi saa ogsaa en del andre australske dyr som f.eks. dingoen, slangerne...og den tasmanske djaevel. Det kan kun anbefales at besoege denne ZOO - meget belaerende og fyldt med engagerede medarbejdere, som gerne besvare altverdens spoergsmaal.

Australien er hjemlandet for de fleste giftige og farlige dyr, men vi saa kun en lille slange hoejt oppe i et trae...edderkoppen der kan faa ens blodtryk til at stige, stiftede vi bekendskab med, men den er ikke farlig. Folk skal absolut ikke undgaa dette kontinent fordi der er alle disse farlige kryb, da langt de fleste turister aldrig kommer til at se dem undtagen i fangeskab. Hvis man er i et omraade med kryb aktivitet, f.eks. box jellies, som er en slags brandmand med et livsfarligt sting, saa er der skilte og flag overalt med deres tilstedevaerelse og hvad man skal goere hvis man bliver stung. Alle forholdsregler er taget og det er meget betryggende.

12-03-2007

Som afslutning paa vores Australienstur floeg vi op til Darwin, hvor vi skulle vaere den sidste uge inden vi alle sammen flyver til Singapore.
Vi landede i et vaeldigt regnvejr..... det stod bare ned i staenger!

Vi havde heldigvis allerede booket et vaerelse paa Barramundi Lodge, som skulle vaere vores hjem de naeste 8 dage. Vores vaertspar var alletiders flinke par, som hoppede og sprang for deres gaester - koerte os endda til byen og fiksede en gratis taxi til lufthavnen - det var skam service!

Darwin er en doedbider uden lige - taenk engang at skulle tilbringe 8 dage i denne ideforladte by i den vaade tid.....
Vi havde lagt et lille "vandtaet" program men....vejrguderne var imod os fra starten. Ud over at vi havde en cyclonvarsel haengende over hovederne konstant, saa regnede det - ja, det regnede saa meget at de lukkede nationalparkerne, vejene blev lukket paa grund af vandmasserne - selv faerselspolitiet fik uventet hjaelp fra krokodillerne som pludselig fungerede som trafikchikaner.

Vi fik heldigvis set Litchfield N.P., hvor vi saa de fascinerende Magnetic termitbo - enkelte er over 6 meter hoeje. Vores chauffoer fungerede som tourguide og underholdte os med hans viden om omraadet. Vi koerte ud til 3 meget forskellige slags vandfald. Det ene saa vi paa afstand, mens det naeste kunne man normalt svoemme i poolen ved siden af, men pga. regnen kunne man ikke udelukke at den allerede var optaget af krokodillerne. Der var ihvertfald skilte overalt med advarlser om deres tilstedevaerelse, saa vi ventede paent til det naeste vandfald, hvor ungerne plaskede rundt i vandmasserne, mens de voksne saa paa og selvfoelgelig holdt udkig efter de sultne krybdyr...

Vi maa have brugt en god del af vores saaler her i Darwin, da vi gik, gik og gik. Vi gik i varmen, i solskin og i regnvejr. Vi har set alle de attraktioner som byen har at tilbyde.

Vi havde en rigtig god oplevelse i Crocodylus Park - et forsoegscenter for krokodiller. Og krokodiller var der sandelig nok af - flere tusinde styk. De fleste skulle videre til andre farme, hvor de enten bliver til tasker eller boeffer. Guiden var supergod, havde en kaempe viden om disse dyr og gav mange tilskuere en oplevelse for livet, da de skulle fodre de kaempemaessige store sultne krae. Bare lyden af deres kaeber som lukker sig sammen om kyllingen er nok til faa vaade bukser! Nogle af dem vejer over 400 kilo...man havde oveni koebet fanget over 100 krokodiller i havnebassinet paa 1 aar. Ja, man bader ikke i Darwin - man tager kun brusebad og kigger altid efter i poolen inden man dypper numsen i det afkoelende vand.

Hvis man skulle vaere saa uheldig at strande her - The Top End, saa kan vi foreslaa foelgende aktiviteter: The Museum & Art Gallary - rigtig spaendende museum og cafeen saa meget indbydende ud. Casuarine Shopping Centre har en stor foodcourt, biografer og over 100 butikker.

Coral Reef Centre ved havnen havde desvaerre vandskade...men fiskene var sgu ligeglad og vi var meget imponeret af de store saltvandsanlaeg med koraler og smukke fisk. Ungerne hyggede sig med minigolf mens moren handlede ind. Der er ihvertfald mange muligheder for at koebe de sidste gaver med hjem - tonsvis af "falske" aboriginal kunst og heldigvis forretninger hvor man kan kobe den aegte vare. Jeg saa saagar en kunstner sidde paa gaden og male sit meget smukke kunstvaerk, som desvaerre blev solgt til overpris, da en stor cruiser med meget velhavende amerikanere fandt vej til verdens ...hul.

Vi glaedede os alle sammen til at skulle videre - vi flyver sammen til Singapore, hvor morfar skal vente et par timer foerend han skal flyve videre til London. Vi sagde paent farvel og var glade for at morfar havde masser af plads til alle vores "ting og sager" - ungernes PSP'er fik ogsaa en tur hjem - det er de selvfoelgelig ikke glade for, men de skaendtes hele tiden og derfor kom de ned i rygsaekken. Ungerne blev stiktosset da jeg fortalte dem at rygsaekken var blevet vaek....nu haaber vi bare at den bliver fundet og kommer sikkert hjem til Koege igen.